Podporte
nás
Mária Sandánusová
30.4.2020

Doučovať online je ako mať krídla

Ešte pred Dobou koronovou veľa som premýšľala o deťoch, ktoré by som rada doučovala. Nebolo to  možné kvôli dochádzaniu, lebo bývali ďaleko. V marci som zistila, že do rodín kvôli situácii chodiť nemôžem. Premýšľala som, ako by som mohla pokračovať v práci. Situácia, ktorá nastala, bola nová a predsa nám tieto dni dali nové možnosti. Spomenula som si na deti, ktoré som chcela doučovať ale nešlo to. Telefonicky som sa skontaktovala s mamou detí, ktoré som chcela učiť. Nadšená súhlasila s doučovaním online cez videohovor.

Začala som doučovať jej dcéry, piatačku a deviatačku. Teraz sa viac venujem piatačke Miške, ktorá to zobrala naozaj zodpovedne. Doučovanie prebieha každý deň. Funguje to tak, že ona mi deň predtým pošle odfotené veci, ktoré sa chce na druhý deň učiť. Ja si to stiahnem, pripravím. Takže mám pred sebou to isté, čo ona a môžem ju kontrolovať a usmerňovať v učení. Pre mňa je veľkou odmenou, že to Miška neberie len ako učenie. Doučovanie sa  pre ňu stalo časom, kedy sa môže s niekým porozprávať, zdôveriť sa.

Zaujímavé je pre mňa aj zistenie, že doučovanie cez videohovor  je prínosom v tom, že si vieme  pripraviť učivo deň dopredu. Deti to baví a tešia sa,  že sa im  niekto venuje. Pripravujú sa na dohodnutú hodinu, upozornia na to aj ostatných členov rodiny. Cítia sa dôležité, môžu čiastočne určovať, vyberať čo chcú čítať, robiť, o čom sa rozprávať. Oceňujú, že ich niekto počúva dlhšiu dobu, cítia sa dôležité.

Pandémia mi dala príležitosť zamyslieť sa nad novými nápadmi, ako pracovať s deťmi. Doučovať online je ako mať krídla, už nemusím riešiť vzdialenosť. Tento spôsob učenia chcem využívať aj po skončení tohto obdobia. Toto čo teraz žijeme sme nemohli predvídať ani sa na to pripraviť. Ale aj keď sa život zmenil, stále je krásny.

A čo na to Miška?

Páči sa ti toto nové online doučovanie?

„Páči sa mi, že sa spolu učíme. Dobre mi vysvetľujete otázky, ktoré neviem. Rada sa takto učím, lebo som s vami rada.“

Čo by si chcela zmeniť alebo vylepšiť na doučovaní?

„Keby sa dalo, tak by som chcela doučovanie aj 2x alebo 3x za deň. Mne to nevadí.“

V čom ti ešte  vyhovuje takéto doučovanie?

„Je to dobré v tom, že sa mi viac venujete ako p. učiteľka. V škole  musím čakať, kým ku mne príde a má na mňa čas. My si to vymyslíme ako chceme a ako nám to vyhovuje. Je to také voľnejšie, zábavnejšie.“

Ako si sa cítila, keď som ťa oslovila s takýmto doučovaním?

„Nevedela som, aké to bude a či mám ísť do toho. Mala som z toho aj obavy.“

Aký ma dojem z tohto nášho doučovania mama?

„Je to dobré, lebo nemusím rozmýšľať nad tým učivom, ako som to robila predtým a spolu sme nad tým dlho rozmýšľali. Pomáha to hlavne v tom, že na ňu už pri tom učení nemám nervy a nestrácam trpezlivosť pri jej čítaní. Niekedy to učivo ani poriadne neviem vysvetliť. Teraz si môžem oddýchnuť. Miška by chcela takého doučovanie aj počas normálneho školského roka, aby mala s kým robiť domáce úlohy. Keby ich skôr urobila, mala by viac času ísť von a na kamarátky. Som vďačná, že sa Miške venujete. Miška sa veľmi teší a nevie sa dočkať, kedy bude zasa učenie a berie vás ako učiteľku.“

Nakoniec sa ma Miška spýtala, či sa ja s ňou rada učím. Odpovedala som jej, že samozrejme a hlavne u nej oceňujem, že má veľkú snahu. Je zodpovedná v tom, ako mi posiela veci na učenie. Že sa v tom cítim dobre a teším sa aj ja na naše videostretká.

Mária Sandánusová,
Centrum Návrat v Žiline

arrow-right
Infolinka

nielen o adopcii